Melodifestivalturnén | Live Nation & Luger partnership

Allmän info

Kontaktlista Melodifestivalturnén 2026:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mnu1sA8g5AKGfNuSHXg8JZREN_5EDlDNDvfAOwJ2nFc/edit?gid=0#gid=0

Kom ihåg att ni själva ansvarar för att hålla kontaktlistan uppdaterad.

Här bokar ni in era individuella möten där vi går igenom biljetter, monterplaceringar, kampanjer & aktiviteter. 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SEGAZNruGTgZ3uN0p-L2sP81_-XnKNUsvS0UA_jqoeY/edit?gid=0#gid=0

Oktober

Måndag, 6 oktober 
Öppnar beställningen av biljetter- och VIP-biljetter.

Vid köp av Sponsor-VIP/VIP biljetter, vänligen meddela vilken adress samt mottagare ni önskar att få badgar/biljetter skickade till. 
Mailas till: stina.borg@livenation.se. 

Deadline för biljettbeställningar är måndagen den 13 oktober. 

Onsdag, 15 oktober 
Meddela om önskan att utnyttja monterplats på arenorna samt önskan om att delta på Melfest med monteraktivering/sampling. 

Onsdag, 22 oktober 
Inlämning av material till Instagram i samband med biljettsläpp. 
(Kampanjmaterial eller liknande som ni vill att vi ska lyfta i våra SoMe kanaler)

Mailas till: arvid.rehn@livenation.se

November

Torsdag, 6 november kl 10:00: Biljettsläpp! 

Torsdag, 13 november 
Presentation/bilder och förklaring till monteraktivitet och ev. samplingsförslag skickas in – både gällande arenor samt Melfest. 

Mitten/slutet av november: Individuella möten 
Vi bjuder in till individuella möten där vi går igenom biljetter, monterplaceringar, kampanjer & aktiviteter. 

December

Vecka 48-49 – Artistsläpp! Mer information kommer. TBA

TBA
1. Samtliga biljetter levereras och faktureras. 

2. Utskick av information samt badgar till Sponsor-VIP. 

Januari

Tisdag, 13 januari 
Meddela antal personer ni kommer att behöva ackreditera under turnén samt ange mailadress till den hos er som kommer att ansvara för era ackrediteringar till: elin.flinkfelt@livenation.se 
Efter det får alla partners tillgång till ackrediteringssystemet. 

Torsdag, 15 januari 
TBD: Sponsormöte 3 

Tisdag, 20 januari 
1. Inlämning av reklamfilm (huvudsponsorer) 

2. Inlämning av material till LED-band (huvudsponsorer) 

3. Inlämning av material till LED-skärm (huvudsponsorer och partners)

Allt material skickas till: hampus@onemore.se 

Sampling
Sampling får ske till publik på väg in innan föreställningen och på väg ut efter respektive föreställning. Produkter och tjänster som kommuniceras och delas ut på arenorna av respektive sponsor skall ligga inom företagets egen branschexklusivitet i enlighet med sponsoravtalet
§ 3.1 

Sampling som sker innan föreställning ska primärt ske med utgångspunkt från den egna montern. Efter föreställningens slut får personal placeras mer fritt vid utgångarna och ska i god tid ske i samråd med Live Nation. 

För sampling av livsmedel gäller provsmak på väg in, eller med mindre provförpackningar. På väg ut gäller fri sampling och produktstorlekar. 

Vid sampling av dryck ska burken/flaskan alltid öppnas innan den ges ut. Eventuell kork slängs. 

Sampling efter matinéföreställningen på lördagar är inte tillåten. 

Bemanning av monter 
Huvudsponsor: 6 personer 
Partner: 4 personer 
Kommun: 2 personer 

Ljud 
Ljudbärande kommunikation får ske med syfte att förstärka upplevelsen för de egna besökarna som är i montern, men inte som ett marknadsföringsredskap för att locka till sig fler besökare. 

Övrigt 
Vid speciella fall då sponsorföretaget har ett attraktivt koncept med ett stort underhållningsvärde, eller en kreativ idé som förstärker publikens upplevelse på arenan kan undantag ske från ovanstående riktlinjer. 

Allt marknadsföringsmaterial finns samlat här:
https://lne.app.box.com/s/k10kx44mmzqks5kp7quy3iu1m4uujua4

Artwork
I länken hittar ni årets maneér att använda i marknadsföringsmaterial.

Om det ni söker inte finns här är ni varmt välkomna att stämma av med Live Nation så gör vi vårt bästa för att ta fram material efter behov.

Logopaket 
Använd dessa integrerade logotyper i era egna kampanjer mellan 1 november 2024 – 1 april 2025. Filerna är vektoriserade eps:er.  

Kom i håg att Live Nation behöver godkänna allt material som innehar samarbetslogotypen.  

Logomanual 
Nedan finns logomanualer tillgängliga för huvudsponsorer & partners. Vänligen ladda ner logomanualen för att säkerställa hur logotypen får användas. 

Kom i håg att Live Nation behöver godkänna allt material som innehar samarbetslogotypen. 
Godkännande sker inom 72 timmar. Materialet skickas till peter.uksila@livenation.se. 
 

@Melfestlive

Avsändare:
I våra kanaler är det Melfestlive som är avsändare. När vi postar en video med ett budskap från er kommer vi överens om en gemensam tonalitet som vi båda tycker passar bra.

Vad vi vill göra:
Vi vill skapa engagerande och/eller underhållande material som kan innehålla både erbjudanden men samtidigt roa våra följare. Detta gäller extra mycket på TikTok där materialet ska vara personligt och helt ”oproducerat”.

Kreativa ideér:
Vi tittar gärna på kreativa idéer tillsammans med er kring Instagram- och TikTokinlägg. Det kan exempelvis vara:

  • Att vi besöker er
  • Om ni har en produkt som är kopplat till melodifestivalen
  • En rolig ”challenge” som går att koppla till en tävling eller produkt med melodifestivalen-tema.

Inlägg i sociala kanaler:
Vi arbetar löpande med att uppdatera våra sociala medier och planerar gärna in inlägg tillsammans med er framöver. Har ni inlägg eller kampanjer planerade, eller än så länge bara en bra idé? Kontakta Arvid: arvid.rehn@livenation.se

Ackrediteringar – Information för huvudsponsor/partners

Hur många ackrediteringar tilldelas respektive huvudsponsor/partners per stad?

  • Huvudsponsor: 6 personer

  • Partner: 4 personer

  • Kommun: 2 personer

Vilken är åldersgränsen för personal i montern?
För att arbeta i montern måste man ha fyllt 18 år.

Var hämtar man ut sin ackreditering/badge?
Information om var ni går in samt var ni hämtar ut era badges skickas ut inför varje turnévecka.

Var får jag röra mig med min badge?
Badgen ger tillgång till sponsorfoajén. För att se genrep, deltävling eller final krävs separat biljett.

När får vi tillgång till ackrediteringssystemet?
Tillgång ges efter att ni har:

  1. Meddelat hur många personer ni behöver ackreditera under turnén

  2. Angett e-postadress till den person hos er som ansvarar för ackrediteringarna

Skicka denna information till: elin.flinkfelt@livenation.se senast tisdag den 13 januari. Därefter får ni inloggningsuppgifter till ackrediteringssystemet.

Deadline för att lägga in ackrediteringar inför kommande helg?
Torsdag varje vecka.
Om en ackreditering behöver läggas in efter denna deadline, kontakta Elin direkt. Vi uppskattar om samtliga ackrediteringar registreras så snart ni fått tillgång till systemet, för att undvika problem på plats.

Vad gör jag om jag tappar bort min badge?
En ny badge kan ordnas till en kostnad av 500 kr.

Observera: Det är inte tillåtet att fotografera eller filma sin ackreditering. Bilder på ackrediteringen får heller inte publiceras på sociala medier. Vänligen säkerställ att all personal som arbetar i era montrar informeras om detta.

Praktisk information samt öppettider för ackrediteringen kommer att skickas ut när vi närmar oss turnéstart.

Biljettbeställningsverktyget är öppet måndagen den 6 oktober till och med måndagen den 13 oktober.

Biljettinformation

Om ni önskar beställa biljetter till samtliga städer samt VIP-biljetter i Malmö, Göteborg och Stockholm sker detta via biljettbeställningsverktyget HÄR: Biljettverktyget är stängt.

Fyll i samtliga obligatoriska uppgifter och ange det antal biljetter ni önskar beställa. Hänvisa till respektive avtal för information om hur många biljetter ni har rätt att boka.

Biljettbeställningsverktyget är öppet från och med måndagen den 6 oktober till och med måndagen den 13 oktober.

Samtliga priser anges inklusive moms: biljetter 6 %, mat och dryck 25 %, serviceavgift 25 %.

Viktig information
Enligt avtal har Live Nation rätt att reducera biljettkvoterna med upp till 50 % om SVT väljer att genomföra Melodifestivalen i en arena med en publikkapacitet under 4 500 åskådare per föreställning.

Som kompensation för detta kan utökade biljettkvoter till finalen diskuteras. Sponsorföretagen förbinder sig att uteslutande använda biljetterna för representation och marknadsföringsändamål. Vidareförsäljning i andra hand är inte tillåten.

Genomförd beställning och leverans av biljetter
Efter genomförd beställning erhåller ni ett kvitto på er order. Biljetterna levereras under vecka 49–50.

  • PDF-biljetter skickas till den e-postadress som angavs vid bokningstillfället.
  • Mobilbiljetter levereras till ert Ticketmaster-konto, kopplat till den e-postadress som angavs vid bokningstillfället. Är du ny på Ticketmaster eller har uppgivit en ny mejladress: Gå in på Tickstmaster.se

Ni ansvarar själva för att distribuera biljetterna vidare till medarbetare, tävlingsvinnare, kunder m.fl.För vidarebefordran av mobilbiljetter, följ stegen i guiden TICKET TRANSFER

Önskemål
Om ni önskar att era bokningar delas upp med ett specifikt antal platser, eller om ni vill att fakturan ska gälla för betalning under 2026, vänligen meddela oss detta i samband med bokningen. Vi gör vårt bästa för att tillgodose era önskemål.

Frågor
Har du frågor gällande biljetter, kontakta: stina.odmark@livenation.se


VIP-biljett
Med en VIP-biljett får ni en festlig och minnesvärd start på kvällen. I Göteborg, Malmö och Stockholm öppnar vi upp ett exklusivt VIP-område i anslutning till arenan för er sponsorer och era gäster, mellan 17:30–19:30 innan lördagens sändning.

På plats välkomnas ni av en egen entré med röd matta och fotovägg. Ni får sedan njuta av en välkomstdrink (ink. två dryckesbiljetter per person) en lyxig plockbuffé och underhållning i form av artistintervjuer på scen.

Alla gäster får dessutom en VIP-badge med er företagslogotyp på. VIP-badgen skickas ut till er innan turnéns start och menyer för respektive VIP laddas upp på partnersidan i samband med detta. 

Övrigt:
Inträde sker med VIP-badge och giltig biljett.
VIP-området har ingen åldersgräns, men biljetterna är framför allt tänkta för gäster över 18 år

Har du frågor gällande VIP biljetter, kontakta: elin.flinkfelt@livenation.se



MELFEST PÅ STAN: 

Under Melodifestivalturnén 2026 kommer vi återigen genomföra Melfest på stan.
Melfest samordnas av kommun, SVT/SR och Live Nation.

Syftet med Melfest är att föra samman hela stadens invånare och låta Melodifestivalen ta större plats än bara i arenan. Platsen som Melfest äger rum på bestäms i samråd av kommunen och Live Nation – en gemensam samlingsplats för kommunen, som exempelvis stadens torg eller i ett köpcentrum.

2026 arrangeras Melfest i Linköping, Kristianstad, Sundsvall och slutligen Stockholm (Mall of Scandinavia). Melfest tar plats under lördagen i samtliga städer med undantag för Stockholm där finalveckan startar redan tisdagen den 4 mars och löper på fram till lördagen den 8 mars.

Programmet kommer bland annat att innehålla besök från Bolibompadraken, artistuppträdanden samt underhållning från kommuner och partners.

Antal besökare: 5000-8000

Melfest på stan 2026:

Linköping – klockan 11-14 

Kristianstad –  klockan 11-14 

Sundsvall –  klockan 11-14 

Stockholm – klockan 11-14 Mall Of Scandinavia

Kontaktperson Melfest på stan: X 

EFTERFESTER: 
Sidan uppdateras varje vecka med respektive stad.

Huvudsponsor har 6 platser per deltävling.
Partner har 4 platser per deltävling.

Linköping: ANMÄLAN SKER VIA DENNA LÄNK: 

Plats: X

Tider: 22:00 – 03:00

OBS! Anmälan sker senast lördagen den x kl. 12:00, därefter stängs listan.

ÖVRIGT:
Endast efterfest-armband gäller till finalfesten. Dessa skickas per post eller delas ut i Strawberry Arena under finalveckan, ingen anmälan krävs. 

Format LED-skärmar inomhus
Reklamfilmer TBA 

Format LED-skärmar utomhus 

Under turnén kommer vi att använda oss av 2 st stående LED-skärmar som kommer att stå utanför respektive arena.

Format: 512 x 768px, stående format (.Mp4)

Huvudsponsor: 10 sek

Partner: 5 sek

Övrigt:

  • Obs! Skärmarna har inget ljud.
  • Tänk på stor text eftersom materialet uppfattas bäst på några meters avstånd.
  • En (1) film á 10/5 sekunder som går i loop med annat material.

Deadline: Material skickas in senast fredag den X januari till: hampus@onemore.se

Format LED-band

För huvudsponsorer finns möjligheten att exponeras på LED-band inne arenarummet i några av arenorna under turnén. Innehållet består av logga + bakgrund.

LED-band kommer att finnas i Malmö Arena och Strawberry Arena och XX

Deadline: Material skickas in senast fredagen den X januari till: hampus@onemore.se

Här kommer vi att ladda upp specifikationer för led-band i respektive arena

Partnerträff 1: LADDA NER HÄR --> https://lne.box.com/s/cpet9s92snczo6y82tappragrdvpn4tw

Partnerträff 2: (Individuella möten)

Partnerträff 3: 
15 januari 2026

Här kommer ni hitta körscheman och information inför varje stad under turnén

Turnéinfo

Deltävling 1: Linköping 
VECKA 5, 30-31 januari

Plats: Saab Arena 
Arenakapacitet: ca 5300
Leveransadress: x

Fredag 30 januari: Genrep 
Start Genrep: 19:00 
Slut Genrep: 20:30 

Lördag 31 januari: Matinégenrep 
Start matiné: 14:00 
Slut matiné: 15:30 

Lördag 31 januari: Sändning 
Start: 20:00 
Slut: 21:30 

Sidan uppdateras med arenaritning närmare Melodifestivalturnéns start.

GÖTEBORG
VECKA 6, 6--7 februari
Plats: Scandinavium

Leveransadress:
Scandinavium, Skånegatan 22, 412 52 Göteborg
Entré: Bredvid Espresso House 

Arenakapacitet: ca 9400

Fredag 6 februari : Genrep
Start Genrep: 19:00
Slut Genrep: 20:30

Lördag 7 februari : Matinégenrep
Start matiné: 14:00
Slut matiné: 15:30

Lördag 7 februari : Sändning
Start: 20:00
Slut: 21:30

Sidan uppdateras med arenaritning närmare Melodifestivalturnéns start.

Deltävling 3: 
VECKA 7, 13-14 februari

Plats: Kristianstad Arena 
Arenakapacitet: ca 4000
Leveransadress: TBA 

Fredag 13 februari : Genrep 
Start Genrep: 19:00 
Slut Genrep: 20:30 

Lördag 14 februari : Matinégenrep 
Start matiné: 14:00 
Slut matiné: 15:30 

Lördag 14 februari : Sändning 
Start: 20:00 
Slut: 21:30 

Sidan uppdateras med arenaritning och leveransadress till arenan närmare Melodifestivalturnéns start.

Deltävling 4: Malmö
VECKA 8, 20-21 februari 

Plats: Malmö Arena 
Arenakapacitet: ca 9500 

Leveransadress 
Malmö Arena 
Hyllie Stationstorg 2 
215 32 Malmö 

Lossning vid huvudentrén 

Fredag 20 februari : Genrep 
Start Genrep: 19:00 
Slut Genrep: 20:30 

Lördag 21 februari : Matinégenrep 
Start matiné: 14:00 
Slut matiné: 15:30 

Lördag 21 februari : Sändning 
Start: 20:00 
Slut: 21:30 

Sidan uppdateras med arenaritning närmare Melodifestivalturnéns start. 

Deltävling 5: 
VECKA 9, 27-28 februari


Plats:
Gärdehov Arena
Arenakapacitet: ca 4500

Leveransadress
x

Fredag 27 februari : Genrep
Start Genrep: 19:00
Slut Genrep: TBA

Lördag 28 februari : Matinégenrep
Start matiné: 14:00
Slut matiné: TBA

Lördag 28 februari : Sändning
Start: 20:00
Slut: TBA

Sidan uppdateras med uppdaterad arenaritning och leveransadress till arenan närmare Melodifestivalturnéns start.

Final: Stockholm
Vecka 10, 6-7 mars

Plats: Strawberry Arena 

Arenakapacitet
Sändning: ca 30 000 
Genrep: ca 18 000 

Leveransadress
Stockholm, Strawberry Arena 
Råsta Strandväg, Norra rampen 
169 79 Solna 

Lossning via entré Hx 

Fredag 6 mars: 
Start Genrep: 19:00 
Slut Genrep: 21:00 

Lördag 7 mars: Matiné
Start matiné: 14:00 
Slut matiné: 16:00 

Lördag 7 mars: Sändning 
Start: 20:00 
Slut: 22:00 

Sidan uppdateras med uppdaterad arenaritning närmare Melodifestivalturnéns start. 

Sponsor-VIP Stockholm Melodifestivalturnén 2025

    Montrar Strawberry Arena Melodifestivalturnén 2025

      Bilder Melfest på stan 24/25